Varför är det så svårt?

 

 En fråga som jag ofta ställer mig är varför det ska vara så svårt att prioritera sig själv? Personligen oroar jag mig för alla andras välbefinnande jämt och ständigt… och får skuldkänslor när jag inte är alla till lags och presterar 150 procent! Jag tror helt enkelt att jag är en duktighetsknarkare, alltså en människa som tror att summan av ens prestationer är vad som räknas. Det konstiga är att jag bara kräver detta av mig själv och ingen annan! I vilket fall är detta ett beteende som många kvinnor lider av, och som jag tycker att vi ska lägga på hyllan!

 

För några år sedan hörde jag en mycket klok person förklara hur man skulle tänka, och detta budskap skall jag nu föra vidare.

 

Tänk dig att du sitter på ett flygplan, och bredvid dig sitter ditt barn… plötsligt dimper gasmaskerna ned och du inser att du inte har många sekunder på dig att agera, vad gör du? De flesta skulle reagera instinktivt och sätta på gasmasken på sitt barn först och främst (detta var min tanke i alla fall), men då har du gjort ditt barn föräldralöst. Du skall ta på dig din egen gasmask först, för att sedan kunna sätta på gasmasken på ditt barn.

 

Vad de ville komma fram till var att man inte tjänar på att prioritera andra framför sig själv… för hur ska man då orka finnas till för andra? Mår jag bra så kan jag finnas som ett stöd för mina nära och kära, för vem tar hand om mig om jag själv inte gör det?

 

Här får ni en fantastiskt bra låt med en underbar grupp :)

 

 



 

Trevlig lördagskväll på er alla Gudinnor…. och Gudar ;-)

 

Kramar från Athena!


Kommentarer
Postat av: Nova-Johanna

Åhhh raring du är helt underbar....

Helt rätt,hmm har inte tänkt på de tidigare och då har jag 3 barn som faktiskt behöver mig otroligt mycket....och vänner....gud va himla otroligt lågiskt igentligen.....shit va jag fick upp ögonen....Åh en sak till låten har jag hört 1 gång i TV4:as Nyhetsmorgon,jag föll pladask för den på momangen,MEN kom inte ihåg vad varken gruppen eller låten hette.....TACK baby du har öppnat mina ögon och du har gjort att jag fick ett sånt lyckorus i kroppen av låten så jag nästan döööööör =)

2009-03-29 @ 00:37:42
Postat av: M från nu

Så sant! Ju bättre du mår desto mer orkar du ge till din omgivning. Om du ser till att vara den underbara Gudinna som du är och förtjänar att vara kommer du att ge omgivning mer än någonsin av bara farten. Sen är ju livet ingen duktighetstävling, även om vi kvinnor har en tendens att tro det ibland. Så ta er tid att njuta kära systergudinnor.

2009-03-29 @ 07:14:48
Postat av: Athena

Åååhh... tack, vad söta ni är :-)



...och låten är verkligen helt underbar, får ståpäls när jag lyssnar på den!!

2009-03-29 @ 13:17:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0